Ofta går vi på rutin och arbetar med gamla sanningar och antaganden. Det gäller många saker men inte minst hur vi sköter vår affärsverksamhet. Vi fortsätter med produkter och tjänster som hängt med länge utan att göra en företagsekonomisk analys för att se vad som egentligen är det som gör att vår verksamhet mår bra.
Lönsamhet handlar om så mycket mer än bara försäljning. Hur mycket resurser binder vi i våra affärsprocesser?
Ofta börjar och slutar uppföljning av affärer med att man tittar på hur mycket man sålt för som i diagrammet nedan:
Nästa steg är att se på vilken vinstmarginal man har på de olika varorna eller tjänsterna. Ofta är vinstmarginalen betydligt lägre där man har hög försäljning. Ibland är den till och med negativ vilket kan vara i sin ordning om man är medveten om det och det är ett sätt att öka försäljningen på andra håll
Längre än så här kommer inte många företag i sin ekonomiska uppföljning. Det ger viktig kunskap men det är bara en del av bilden. Vill man känna till sin faktiska lönsamhet måste man ta hänsyn till de resurser som behövs för att producera och sälja olika varor och tjänster. Det får man genom en noggrann kartläggning av företagets affärsprocesser.
Lagerhållning, betalningar till leverantörer, leveranstider, genomloppstider och andra processer som binder kapital är det som ska jämföras med vinsten.
Det är även viktigt att ha en gra uppfattning av hur kostnaderna ska fördelas mellan olika varor eller tjänster. Ofta läggs stora resurser på varor och tjänster som inte ger någon särskild vinst eller till och med går med förlust. Det är inte ovanligt att en produkt "subventionerar" andra.
Jämför vi det kapital och de resurser som behövs för att skapa våra varor och tjänster med den vinst de faktiskt ger får man ofta en helt annan bild av vad det är man tjänar pengar på.